Thuis in Bhaktapur

Allereerst bedankt voor de reacties op onze site; toch bijzonder om hier leuke en grappige berichten vanuit Nederland te kunnen lezen. Ook van mensen waarvan we het niet direct verwacht hadden;echt leuk!

We voelen ons al een beetje thuis hier. In ons guest house hebben we het goed naar onze zin dus daar blijven we ook de rest van onze tijd in Nepal.

En.. eerste doel gehaald: de keuken van het tehuis is klaar. Op verzoek van kokkin Krishna hebben we ook het hekwerk voor de ramen geverfd dus zij is tevreden. Intussen met het kantoortje begonnen en de hal is ook af. Dit laatste was iets lastiger omdat de kinderen steeds in en uit lopen, maar gelukt.. Daarnaast hebben we rubrieken en teksten gemaakt voor de website van het nieuwe guest house ende eerste ontwerpen voor de lay-out doorgenomen met de webdesigner. Tot slot ook begonnen met het concept voor de flyer. Al met al hopen we maar dat we een behoorlijk eindje op weg zijn als we hier over een 1,5 week vertrekken..

Bijzonder hoe snel je nieuwe mensen ontmoet en leuke avonden met in principe wildvreemden doorbrengt. Vorige week kregen we nieuwe buren in het guest house, Yvonne en Justin (makkelijker voor ons dan hun Chinese namen) uit Guangzhou, China. Een gezellige avond met ze gehad en tegelijkertijd weer iets geleerd over de Chinese geschiedenis en cultuur.

En Ira, vriendin van Joyce die in China woont en met haar Stichting projecten in Birma steunt en nu voor een paar weken in Nepal is. Ook met haar een paar gezellige avonden doorgebracht onder het genot van heerlijke Rakshi (lokale jenever).

In de weekenden proberen we toch ook nog iets van Nepal te zien. Het1e weekend Bhaktapur zelf verkend en een dagje in Kathmandu gesjouwd (wat een gekte in backpackerswijk ‘Thamel'). Het2e weekend voor een nacht ingecheckt in Kathmandu en vervolgens naar Bodnath, Pashuputinath (tempel/heilige plaats) en Swayumbhudnath (boeddhistisch complex) geweest.
En nu net terug van een weekendje ‘Nagarkot', een plaats zo'n 20 kilometer van hier in de bergen met geweldige uitzichten op de Himalaya en de vallei. Geluk gehad met het weer want na een week bergen in de mist, was het 2 dagen helder! Vrijdag heen met de bus voor 0,35 cent pp: een avontuur op zich. Zie de foto's: wij hadden vooraf al besloten dat een zitplaats bovenop de bus voor ons geen optie was. Op tijd bij de bushalte zijn dus... En zaterdag te voet terug: een geweldige wandeling van zo'n 6 uur door verschillende dorpjes en met een bezoek aan de Changu Narayan-tempel, één van de oudste van de Kathmandu-vallei.

Als je hier bent, besef je wel weer hoe verwend we thuis zijn. Hier zitten mensen constant zonder stroom, er is benzinetekort (bij pompstations wachttijd van uren) en nu dreigt een gastekort waar ook het kindertehuis dus veel last van heeft ivm het koken voor de kinderen. Er is hier ook bijna nergens verwarming dus s'avonds zitten we met onze nieuwe ski-jacks (2 voor EUR. 18!) aan te eten.

De verschillende bevolkingsgroepen in de Kathmandu-vallei beginnen we een klein beetje te herkennen. De verscheidenheid in achtergronden in Nepal is enorm. De Kathmanduvallei is van oudsher het gebied van de Newari die bekend staan om hun rijke cultuur en tradities. En dat merken we: de hele dag door wordt aan de bellen van de tempels getrokken ((en ook 's nachts zodat we de eerste nachten rechtop in bed zaten). En het aantal ceremonies, feesten, optochten en rituele bijeenkomsten lijkt per week toe te nemen.

Kortom, nog steeds genoeg te zien hier. Maar het gaat nu wel snel. Tot de 22e zitten we in Bhaktapur, daarna nog 2 dagen Kathmandu en dan vliegen we al naar Australië. Misschien nog één verhaal uit Nepal en zo niet, dan komt ons volgende nieuws vanuit Tasmanië!

aletta

Ha die Hans en Susan. Wat een mooi reis zijn jullie aan het maken zeg. Echt super. Niels zit te watertanden bij jullie foto's ;-) Met de nieuwe kleine smurf gaat alles goed. Groeit als kool. Tijd vliegt, dus hoop dat voor jullie de tijd heerlijk langzaam gaat. Geniet lekker en ik blijf jullie volgen. Veel groetjes uit een (nu nog) koud Vianen

René

Hé lieve luitjes,
Wat leuk om te horen dat jullie zo goed kunnen schilderen. Erna heeft hier nog een halve schutting over die nog moet gebeuren.
Lijkt me heerlijk om al die verschillende mensen en culturen te ontmoeten. Heel veel plezier nog daar en ik blijf jullie volgen.
liefst en groetjes van uit Zuidhorn

koos en willy

Hoi hoi,
prachtige foto's....wat zien en beleven jullie mooie dingen......waardevolle herinneringen voor later.
dikke knuffel voor allebei van ons

Heico en Corina en kids.

Hahaaaa! Ja, ja, hierbij even een bericht uit Kuala Lumpur. We zijn net uit het vliegtuig uit Sydney gestapt en zitten weer in de tropische warmte. We zitten midden in de stad en hebben dus weer eens wifi! Leuk om jullie bericht te lezen en de foto's te kunnen bekijken. We hebben af en toe slecht weer gehad in Australië en we hopen dat jullie het beter gaan treffen. De Aussies verontschuldigen zich ook allemaal ("wij weten ook niet wat er met ons land aan de hand is...")
Toch ook wel veel mooie dagen hoor met plenty zon en warmte.
Veel plezier daar en groeten aan de Tassies!

roelof

ohhhhh,... hans lucken, daar kan je wel klussen,.. weet genoeg jonghuh!!! ben blij voor jullie dat het tot dusver allemaal goed gaat, en dat julie het naar je zin hebt,...veel plezier verder en uitkijken!!!

Mirjam

Weer met veel belangstelling jullie verhaal gelezen en natuurlijk de prachtige foto's bekeken. Ik zie wel dat jullie op en top genieten. Leuk hè dat je tegelijkertijd ook nog iets kunt betekenen voor het kindertehuis. Ja, ik kan wel zien dat het daar even anders is dan hier in Nederland.
Nog veel plezier en een goede reis naar Australië.
Groetjes, Mirjam

Eppie .

Goedemiddag luu , nou klussers daar zit vordering in en het schiet op, moet ook wel want de reis gaat zo weer verder, las ik, op het werk na australie toe daar is het ook mooi ben er geweest , nou geniet ervan van het mooie weer en het kindertehuis groeten ep SCA .

Hilde

Het klinkt heerlijk allemaal! Die wandeling, fantastisch! En mooi op schema, dat spreekt met name mijn man aan ;-)
Veel plezier he, en tot laterrrrrrrrrr!

Jeroen (neef)

Hé topneef en Suzie,
Geweldig om jullie belevenissen te volgen en te horen dat jullie zo genieten! Reizen is zó mooi, leerzaam en waardevol! Leuk ook dat jullie dit samen doen en beleven! Hele mooie foto's! Fijn dat ze daar ook iets lekkers te drinken hebben (ik maakte me daar al een beetje zorgen over Hans!) ;-) Klinkt goed die Rakshi (lokale jenever)!! Geniet ervan met zijn tweeën en ik kijk alweer uit naar jullie volgende berichtje! Groetjes uit het altijd gezellige Den Bosch. Tot snel!

Nanneke

Hee die harde werkers.....
Wat een land he..., jullie zullen ze nog missen straks die kinderen en het land!!
geniet, liefs, Nan

Trijnie en Maurice

Hoi Susan en Hans,
We hoorden van pa en ma dat jullie een reisverslag bijhouden en dat hebben we net gelezen en de foto's bekeken. Indrukwekkend allemaal. Lijkt me erg bijzonder om dat samen mee te maken en leuk dat we een beetje mee kunnen genieten. Wij hebben een weekendje Winterberg voor de boeg. Ach ja verschil moet er wezen. Nog heel veel plezier samen en geniet ervan. Groetjes uit Doetinchem!

Jan en Rita

Hallo luitjes,

War weer een mooi verslag en prachtige foto's!!!! Een hele belevenis en wat toch geweldig dat je zoveel kunt betekenen voor de bevolking daar.....
We blijven jullie volgen en alvast een goed reis naar het verre Australie....

kuskus

Hallo Hans en Susan,

Als het goed is zitten jullie nu in Kathmandu om daarna af te reizen naar een werelddeel met een volksaard die mij persoonlijk meer aanspreekt alhoewel ik me realiseer dat dit alles te maken heeft met "beleving"...
Een beetje minder "Zen" en een beetje meer common sense zoals: "so, you've been attacked by a wild annimal? Well, be honest, it's a great luck that it was her leg instead of one of yours... So, get over it and never mention it again!

groetjes,

Hans en Lola

P.s: Hansie, ik mis heel erg het slappe ouwehoeren met jou op het werk!

Oom Wim en tante Coba

Hans van harte gefeliciteerd met je verjaardag geniet er maar van wij nemen hier wel een borrel groetjes van je oom en tante uit Stedum

Gert Niejenhuis

Hoi Hans, van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
Ik lees met veel plezier je verhalen. Nog een fijne tijd gewenst. Groeten Gert

Hey Hans,

Gefeliciteerd met jouw verjaardag!

groet, (en natuurlijk ook aan Susan)

Jan en Rita

Hee Hans,

Van harte met je verjaardag.......veel plezier met Susan en wij drinken hier wel een borrel...proost!!!!!

Trijnie

Hallo Hans en Susan!

Ik heb net weer jullie laatste verhaal gelezen! Ik krijg echt weer een beetje heimee naar mijn eigen verhalen, haha!

Volgens mij hebben jullie het heel erg naar jullie zin daar, zien jullie mooie dingen en kunnen jullie daar echt wat betekenen! Dat heb ik zelf een beetje gemist in Suriname. Geniet er van!

Groetjes en nog heel veel plezier!
(en nog gefeliciteerd zie ik hierboven?! haha!)

Anne Maatjes

He daar wereldreizigers, goed werk vericht lees ik, mijn respect heb je, ik heb het lef niet, maar anders. geniet vooral. Groet Anne en Anneke

Eppie

Goedendag vacantie gangers zwoegers en buitenlui veel werk verricht en zinvol werk verricht , alles naar wens neem ik aan , en nog gefeliciteerd van deze kant kerel .
Nou de groeten van Eppie , Harry,johan , janita panty 5 .

Suzanne

Hai,
Nog gefeliciteerd!! Je kan geen betere plek bedenken om je verjaardag te vieren. heerlijk!

Groetjes,
Suzanne