Down Under: Tasmanië

Over andere wereld gesproken. Nog maar 2 weken geleden namen we afscheid van Nepal en - met een officiële ceremonie - van de kinderen in het kindertehuis. Intussen is het alsof we alweer weken op Tasmanië zitten.

Na de toch nog lange maar prima vlucht via Doha/Qatar,hebben we eerst wat verdwaasd in Melbourne rondgehobbeld: de eerste dag puffend en zwetend (42 graden) in tram en bus voor de gratis stadstours (dat gratis is overigens een uitzondering; we schrikken ons rot van de prijzen hier, natuurlijk vooral in vergelijking met Nepal).
De 2e dag het andere uiterste: hele dag regen, dus op naar het mooi opgezette immigrantenmuseum. Nooit geweten dat er schepen vol (wees)kinderen vanuit Engeland naar Australië en Canada zijn gebracht omdaar in de landbouw te gaan werken. En dat onder het mom van een betere toekomst; in werkelijkheid vaak schrijnende verhalen.

En nu dus Tasmanië; we zijn alweer bijna 2 weken met het campertje onderweg en het is hier prachtig. Het lijkt één groot National Park, dunbevolkt en erg groen. We zijn het eiland nu bijna rond; nadat we de camper in de hoofdstad Hobart hebben opgehaald, zijn we vertrokken naar het Westen en begonnen in Mount Field National Park. Van daaruit zijn we verder gereden naar National Park Lake St-Clair en vervolgens richting de Westkust. We wisselen de campingplekken wat af: de ene keer een gratis plek achter de lokale pub (wel tegen een vrijwillige donatie voor de plaatselijke brandweer) en daarna één van de grotere campings met alle faciliteiten waar we de watertank weer volgooien en apparatuur opladen.

Na de westkust zijn we weer richting binnenland gereden, naar National Park Cradle Mountain en vervolgens via Launceston naar het Noorden en richting de Oostkust. Daar de meest prachtige stranden gezien en op geweldige campsites gestaan. En nu zitten we op het Schiereiland TasmanPeninsula met o.a. Port Arthur: de plek waar van 1830 tot 1877 duizenden Engelse gevangenen naar toe werden gestuurd om te gaan werken. Vandaag en morgen gaan we het hier verder verkennen. En dan nog een kleine week Tasmanië te gaan: genoeg tijd voor het Zuiden en Hobart zelf. Het weer is de laatste dagen iets minder; bewolkt, zo nu en dan wat regen en niet al te warm. Hopelijk wordt dat de komende dagen weer wat beter.

En dan op naar de Oostkust van het vaste land. We zijn door het thuisfront al gewaarschuwd voor overstromingen; hopelijk hoeven we daardoor de route niet al te veel om te gooien.. Hoewel, we zijn ook gewaarschuwd voor een bijkomend verschijnsel door de overstromingen:invasie van spinnen die normaal gesproken onder de grond leven. Misschien toch maar het binnenland dan..

Hierbij wat foto's van de eerste weken Australië. Hopelijk tot een snelle volgende update.

Groeten van ons!

roelof

jongens, wat prachtig om te lezen!! maar idd uitkijken daar! maar belangrijker veel plezier verder!!

koos en willy

Moi kampeerders,
Omdat we zelf in Australie zijn geweest begrijpen we jullie gevoel wel een beetje. Maar jullie zien natuurlijk veel meer dan wij in die 3 weken! Maar toch.....het trekt wel weer. Het was voor ons ook een van de mooiste reizen. We zien jullie aan het strand zitten....pas op met zwemmen...haaien!! Of daar juist niet....je weet het maar nooit. Overbodige opmerking, want jullie zijn oud en wijs genoeg! Maar dan nog.....
We zijn nu alweer benieuwd naar het volgende verslag. Big hugs.

Anne Maatjes

Geweldig, wat zullen jullie een scala aan verschillen opmerken

Bethy

Hallo globetrotters.

Bijzondere verhaal over Tasmania en volgens mij, valt daar heel wat te beleven. De geschiedenis over de het gevangenen eiland zal wel interesant zijn. Zo zitten jullie in Nepal en nu alweer in Australië, een grote verschil in cultuur en financiën tussen deze twee wereldelen.

Ik geniet volop van jullie reisverslag en net als de medegenieters zie ik naar het volgende verslag uit.

Nu ga ik heerlijk van jullie foto's genieten.

Knuffel
Bethy

Hans en Lola

Godverr... Hans! Dat over die spinnen hadden jullie nu net even NIET moeten melden, ik had Lola nu bijna zover om ook eens down under te gaan maar kan dat de komende 10 jaar wel vergeten! Had liever verhaaltjes gelezen over kleine koala-beertjes en lieve baby-kangoeroetjes in een buideltje... ;-)

groetjes,

Hans en Lola

joyce

mooi verhaal, klinkt goed, geniet er van, groetjes van iedereen hier....

neef jeroen

Hé toppers! Wat weer mooie verhalen!!! Een beetje jaloers ben ik wel hoor! ;-) Heel erg bedankt voor jullie leuke kaartje uit Nepal!! Echt super! Geniet er nog lekker van en drink een frisse pint daar op 't goede leven! Tot snel! Salukes uit Den Bosch

mama

dag lieve gelukskinderen.wat weer heerlijk van jullie te horen en zien!!!!duidelijk nog steeds gelukkig en blij met elkaar en dat alles in dat geweldige rijdende huisje!wat jammer van het weer ,dat in tegenstelling met nederland!!!voorjaar vandaag voor het eerst de was weer buitengehangen.wat een prachtig strand hebben jullie daar wat van kunnen genieten???te gek om te weten dat susan haar eerste diploma vetersstrikken was!!!nooit geweten...kunnen jip en susan een wedstrijdje doen als jullie weer terug zijn.heb gezellig met annie gekletst vanmiddag.geniet nog maar veel.met liefs en knuffels uit aduard.

Ronald

Super mooie fotos. Top reis.

Alain

Éindelijk weer een update... zitten van álles verstoken in Nepal... krijgen we regelmatig updates... zitten ze in het moderne Australië... horen we niks, haha! Maar goed, genoeg gezeurd ;-). Spinnen? Maak je maar meer zorgen om de Tasmanian Devil, toch?? Hee maar lieverds... is er nog een klein plekje in jullie rugzak waarin ik met jullie mee kan reizen?? Wat een heerlijke belevenissen, avonturen en indrukken weer voor jullie! Geniet!!!!!!!! :-)

Anne Maatjes

Ik hoop voor jullie, dat jullie alle indrukken straks nog kunnen terughalen, anders moeten jullie ook nog op herhaling, nou dat lijkt mij geen straf. Groet Anne Maatjes

Yvette

Hey Susan (en Hans natuurlijk)!!!!! Maar er is er maar 1 jarig en dat ben jij Susan, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, 42 jaar alweer... zou het je niet geven hoor, ziet er uit als 41 ;-). Geniet samen nog lekker van het fantastische avontuur waar jullie in zitten, ik lees de verhalen met veel plezier. DOEEEIIIII

Smok,
Yvette

pa en ma kreeft

hoi wereldreizigers,
Susan jij bent vandaag jarig en samen kunnen we dit nu niet vieren maar we houden het tegoed o.k? drink samen een lekkere borrel en geniet er lekker van. wij zien jullie verhalen en foto`s weer met belangstelling tegemoet. nou we zullen maar zeggen: proost!!!!!!

pa en ma kreeft

was vergeten te zeggen van harte gefeliciteerd en nog heel veel fijne jaren samen met ons en de verdere familie en natuurlijk met Hans doei

Linda Volaric

Hi Susan, hier een berichtje van mij, heb net alles gelezen en bekeken op jullie site, heel mooi en avontuurlijk en ook dankbaar werk in Nepal, bedankt voor het kaartje! Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien in zo'n korte tijd! De lunch voor Paul was leuk en gezellig, grote opkomst, 34 man! Alles goed verder hier, gelukkig wat rustiger voor ons op de HD maar de ic-ers zijn heel druk. Op 14 maart speciaal denken we aan je, Suus, een hele fijne verjaardag gewenst Down Under and many happy returns! Groeten aan Hans, Linda xxx

Peter Scheers

Hey Susie, van harte gefeliciteerd; het is hier nu nog wel niet zover, maar bij jou wel :-) Zie en lees dat jullie genieten. Super!
Heb je smsje ontvangen vorige week, maar dag daarna nieuwe phone gehad en dus spontaan ook die sms weg.
Alles goed hier; met mij ook. Lekker druk en hectisch, maar dat houden we voor jou allemaal verborgen :-)
Geniet van je verjaardag en van je verdere reis. Groeten aan Hans.
Ciao, Peter

Loes

Hé kanjers, wat is het een genot om op afstand met jullie te mogen meegenieten, geweldig! De frequentie kan m.i. wel iets opgevoerd worden maar ga vooral zo door...... :) (ff plagen)
Suus, nog van harte met je verjaardag! kuskuskus
Hier in Assen is alles oké met de dames.
Mijn zoon is met verlof geweest, erg leuk en zit nu weer in Kunduz. Als hij terugkomt, dan zijn jullie er ook weer....het vliegt allemaal voorbij.
Dus genieten jullie en dat doen jullie wel zo te lezen. Pas wel op voor de "zwarte weduwe"!!!!

Liefs, heel veel knuffels en tot snel horens.

Anneke

Hoi Suuz,
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag of is het bij jou 12 uur later en ben ik te laat... Af en toe niet meer bij te houden, vooral als de hormoontjes opspelen (hahaha).
Zo te lezen genieten jullie nog volop. Goeie reis verder.
Xxx

aduard

liefste schone dochter wij felliciteren jou van harte met je geboortedag!!!!wat fijn dat jij er bent.maak er een feestelijke dag van met hans!!!!hebben jullie ongetwijfeld al gedaan.getracht jullie te berijken.stilletjes een feestje houden daar ....vast ook erg leuk.wij drinken stilletjes glaasjes wijn op deze dag.verjaarsknuffel van ons

Trijnie en Maurice

Hallo Susan en Hans,

Susan, van harte gefeliciteerd met je verjaardag; niet gedacht aan het tijdsverschil, dus ik denk dat je verjaardag al weer bijna voorbij is, maar je hebt vast een mooie dag gehad. Bedankt voor de mooie kaart (die we gisteren kregen) en geniet van Tasmanië (ziet er fantastisch uit op de kaart en foto's) en jullie verdere reis!!

Lita Sobral

Lieve Susan,

Hieperdepiep hoera , gefeliciteerd met je verjaardag!! Heel veel plezier aan de andere kant van de wereld. Geniet samen van deze heel bijzondere dag en nog vele jaartjes in goede gezondheid. Jullie hebben prachtige verhalen/foto's. Ga zo door met deze prachtige verslaglegging van jullie avontuur...Liefs, Lita xxx

Joke Gijsen

Hoi Susan,

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Heel bijzonder om aan de andere kant van de wereld je verjaardag te vieren.
Wat leuk om jullie reis via deze site te mogen volgen en wat een leuke en mooie foto's. En wat een andere wereld!
Nou heel veel groetjes ook aan Hans en geniet maar lekker van de mooie reis.

Joke

Carla, Peter, Ruben, Milan

Lieve Susan,

Happy Birthday!!!!

Deze dag zal je altijd bij blijven, wat een plek, wat een ervaring, wat een leven, wat een kado!

Maak er een mooie dag van met elkaar.

Liefs uit Amersfoort

Xxxx C,P,R,M