Down Under: Northern Territory en West Australië

Down Under: Van Darwin naar Perth

De vorige keer eindigden we het verhaal met ‘op naar de hitte' en dat was niets teveel gezegd. Wat was het heet de eerste week in het noorden. We kwamen ‘s avonds om 23.00 uur aan in Darwin en het was nog 32 graden toen we het vliegtuig uitstapten. Na een beroerde nacht in het grootste, ongezelligste backpackerswalhalla van Darwin, stond er gelukkig de volgende dag weer een campertje voor ons klaar.

Geleerd van vorige ervaringen controleerden we meteen bij de aflevercheck een paar dingen: is de inboedel compleet, doet het gasfornuis het en werkt de koelkast? En ja, dit leek dit keer allemaal geen probleem. Totdat we op een parkeerplaats - nog vlakbij het verhuurkantoor -snel wat spullen wilden opruimen en de kraan gebruikten. Afvoer verstopt.. ook na hard peuren met een stok liep het water niet weg en kwamen we de maaltijdresten van de vorige bewoners naar boven. Lekker dan. En eigenlijk was één van de voorbanden ook wel erg glad voor de paar duizend kilometer die we nog moesten rijden. En bij nader inzien ontbrak er ook een pan en een teil. Kortom, na nog geen half uur stonden we weer bij het kantoor. En weer een uur later zaten we weer op de weg, inclusief nieuwe voorband, pan, teiltje en ontstopte goot (hier bleek een rubberen stop in vast te zitten).

Nou ja, kleine ongemakken gezien al het moois waar we naar op weg waren. Northern Territory is behalve erg warm ook erg mooi. De eerste week hebben we Darwin, Litchfield National Park en Kakadu National Park bezocht. Beide parken zijn prachtig; de natuur in Kakadu varieert van wetlands tot regenwoud tot savannes, er zijnveel beesten (dingo's, kangoeroes, roofvogels, krokodillen!), er is een mooi museum over Aboriginal-cultuur enje kunt er prima wandelen naar onder andereAboriginal rotstekeningen.

We zitten aan het eind van het regenseizoen; in het noorden is dit nog laagseizoen. Dit brengt wat nadelen met zich mee: er staat nog veel onderwater en bezienswaardigheden en (vooral 4WD-)wegen zijn nog niet allemaal toegankelijk. Maar het heeft ook voordelen: alles is nog behoorlijk groen en er zijn overal nog weinig toeristen. Bovendien, wij hadden toch al geen 4WD.

Na een week binnenland zijn we richting de westkust gereden en vervolgens naar het zuiden. We hadden een behoorlijke afstand af te leggen dus we hebben regelmatig zo'n 4 a 500 km per dag gereden. En vaak uren zonder een auto tegen te komen. De kust en stranden, maar ook het binnenland, zijn geweldig. De meeste toeristen zitten aan de Oostkust maar wat ons betreft zijn de stranden en het koraalrif hier minstens zo mooi, is de omgeving ongerepter en is het hier vooral veel rustiger. Bovendien heb je hierwalvishaaien waar je mee kunt zwemmen.

De echte ozzy-cultuur hebben we vooral meegemaakt op een camping bij het afgelegen '80 miles beach'. Nagenoeg alleen maar Australiërs op de camping die vanaf 6 uur 's ochtends staan te vissen, vervolgens hun vangst aan iedereen laten zien en aan het eind van de dag de vis op de bbq gooien onder het genot van een biertje. Dan om 21.00 uur onder de wol, de volgende ochtend hetzelfde ritueel en dat bij voorkeur een aantal weken achter elkaar.

Een paar hoogtepunten aan de westkust: Litchfield National Park, snorkelen bij Coral Bay,dolfijnen en dugongs bij Monkey Mia en het zwemmen met walvishaaien bij Exmouth.Jammer genoeg zaten we nog niet in het walvisseizoen, maar ach, je kunt niet alles hebben. Opnieuw een reden om terug te gaan.

We hebben nu nog een weekrond Perth te gaan en nog een week Bali en dan zit onze reis erop. We gaan deze dagen nog even optimaal genieten en komenwe 29 mei weer aan inNederland. Ook fijn om weer naar ons eigen huis in onze eigen stad te gaan en familie,vrienden en collega's weer te zien. We zetten misschien nog een laatste reeks foto's op de site als we terug zijn, maar voor nu in ieder geval allemaalbedankt voor de leuke reacties! We hebben ontzettend van onze droomreis genoten en het wasecht leuk om vanaf hier te zien en te lezen dat familie, vrienden, bekenden en collega's met ons ‘meegereisd' hebben. Hopelijk tot heel snel ziens in Nederland!

Hans en Susan

Hilde

G'day, wat ja weer een boel avontuur! En wat heerlijk dat het de reis is die jullie voor ogen hadden. Tot heel gauw nu he...xxx

roelof

hallo hans en susan

wat een mooie belevenis!! mooie verhalen, mooie foto''s. en gelukkig hebben jullie een leuke tijd zonder al teveel problemen. ik wens jullie nog een leuke tijd, en alvast een goede thuisreis,!!

Mirjam

Wat een prachtige natuur. En straks op naar Bali. Lekker uitrusten voordat jullie weer naar Nederland komen. Ik zie ernaar uit om je weer te zien hoor, Susan.
Groetjes en nog veel plezier.

Anne Maatjes

Man wat een reis, een buitengewone ervaring mag je wel zeggen, geniet er nog maar even van, voor dat jullie het weten is het voorbij. Groet Anne en Familie

Hans Kuin en Lola v/d Sande

Geweldige reis met prachtige verhalen!
Maar, ook best wel fijn om te weten dat we binnenkort weer slap kunnen ouwehoeren Hans!
Hey mate, geniet er saampjes nog even flink van want voor je het weet staan jullie weer in ons kouwe kikkerlandje met temperaturen die ver achter blijven (nu 14 graden!), na de val van Rutte-1 weer een verkiezingsstrijd en een economische krimp. Oftewel: back to normal...

groetjes aan Susan,

Hans en Lola

mama

dag lieve gelukskinderen.wat weer heerlijke en mooie verhalen!!!wat hebben jullie wat kilometers gereden!!!!!
wat zijn wij blij dat jullie binnenkort op schiphol door de deurtjes komen!!!nog een paar prachtige dagen in australie en heel erg nog genieten op bali.dank voor lieve moederdag sms.knuffel uit aduard

harriet

Iedere keer weer geboeid als ik de foto's en de verhalen lees. Stikjaloers. Het is echt prachtig en leuk om zo met jullie een beetje op reis te zijn. Geniet nog lekker en tot gauw!
Groetjes,
Harriet

Loes

Enige nadeel van jullie berichten is dat ik steeds met dat gevoel blijf zitten "ik wil ook!!!!" :) liefs en ik verheug me erop om jullie weer te zien maar voor nu; geniet nog ff lekker door.....

Karin Hummel

Lieve Alle2, dacht ik mooi te kunnen mailen tot een goed gesprek te komen tijdens de reis wordt het weer afgebroken....zien elkaar in Nederland. Begin ik te mailen met persoonlijke elementen erin.... afgelopen zien elkander wel in Nederland, eer ik aan de beurt ben is het 4 maanden verder weet precies hoe het gaat. Tjonge tjonge word ik eindelijk persoonlijk komt er een bedankje zien elkander weer in Nederland. Maak je borst nat .......Nederland in de bezuinigingen.... De ziekenzorgverzekering gaat naar 330 ( van 220) wijn en bier wordt veel en veel duurder ( ga thuis maar een bar openen) , per jaar 1500 euro meer uitgeven alles duurder is de berekening voor een gezin voor jullie2 zal dat 750 meer betalen, zijn. ( ik ben Groninger) Flink sparen he als je terug bent.....en nogmaals geen pakjes mee nemen van anderen. doei kus van mij

Bethy

Lieve Susan en Hans.

Mooie verhalen en schitterend foto's, ik zal ze straks missen ;-( Geniet nog heerlijk van alles wat jullie nog beleven. Het gaat jullie goed en tot weer ziens. Selamat jalan, hati hati.

Sayang besar dari
Bethy

Annelies

Jaloersmakend mooi.
zwemmen met haaien en dolfijnen.
en wat een prachtige foto's.
Hier staat alles voor je klaar en als het een beetje wil bloeien de rozen als welkom thuis.
wel is het hier allemaal een beetje minder uitbundig, maar dat zal ook wel weer wennen.
geniet nog even en een goede terugreis. we wachten jullie op!
annelies en jan.

Eppie

Goedemiddag jongelui mooie foto en en goed verhaal , ben ook in Darwin geweest , in Australie kijk je zowieso je ogen uit . Nou vermaaken jullie je nog maar een beetje het is hier nu ook warm . groeten Eppie .

Jan en Rita

Hee Susan en Hans,

Wat fijn om weer jullie verhaal te lezen. We hebben een beetje "meegereisd"en genoten van de foto's en verslagen. We wensen jullie een hele goede terugvlucht en hopen binnenkort op een wederzien in Emmen of Grunn'n..

dikke kus en knuffel van ons en de kids!!

joyce

jeetje, het zit er alweer bijna op. Maar, wat een avontuur gebleken...Geniet nog van jullie laatste weekje, succes met terugkomen in de Nederlandse cultuur...Groetjes van de kids...