Down Under: Oostkust 1

Down Under: de Oostkust deel 1 tot Byron Bay

Na bijna 3 weken Tasmanië hebben we de (gloednieuwe) camper ingeleverd; op naar de volgende die in Melbourne voor ons klaarstond: helaas, een barrel dit keer.

Na de prima vroege vlucht vanaf Tasmanië naar Melbourne, stonden we 's morgens lekker op tijd - 7.45 uur - bij verhuurbedrijf Britz op de stoep. Om 8.30 zijn we de eerste klanten bij de dichtstbijzijnde Aldi voor de voorraadvoorziening.

En toen, op naar de Great Ocean Road in het Zuiden; niet echt logisch gezien ons plan om de Oostkust te bezoeken, maar, je mag het eigenlijk niet missen. Dan maar een paar 100 kilometer extra op de teller en 2 dagen minder voor de Oostkust, maar het was de moeite waard. Wat een mooie route. En wat een geweldige 1e camping. We vroegen nog of het inderdaad de plek was waar zo nu en dan koala's werden gespot en we hadden de camper nog niet geparkeerd of er zat er één in de boom boven de camper en een ander kwam uit de ene boom gerold om naar de tegenoverliggendete gaan. Net een film; de middag van ons leven gehad.
De volgende dag hebben we een kleine omweg genomen om nog meer koala's te zien en ook toen geluk; al met al tientallen zien hangen in de bomen.

Wel jammer dat de 1e avond bleek dat de camper wat praktische gebreken vertoonde: een gaspit die niet werkt, een koelkast die een klein beetje werkt en een waterkoker die het kokende water als een geiser omhoog spuwt. Daarom maar eens gebeld met Britz; de enige vlotte oplossing was om zsm terug te rijden naar Melbourne om de problemen te laten verhelpen. Dag 3 dus terug. Na een paar tikken op het gasfornuis, een nieuwe waterkoker, een extra duw tegen de koelkast en de nodige tips en trucs van de monteur om alles werkend te houden, konden we weer op weg. Gelukkig maar een paar uurtjes verloren, dus dat viel mee.

En toen op weg richting de Oostkust, de start van onze oorspronkelijk geplande route van Melbourne naar Cairns. We hebben een aantal plekken uitgezocht waar we wat langer willen blijven en hadden aldus berekend dat we zo'n 2 tot 300 kilometer per dag moeten rijden. Meer dan we in Tasmanië hebben gedaan, maar prima te doen hebben we intussen gemerkt.

Na een eerste stop in Lakes Entrance zijn we verder omhoog gereden naar Eden (waar we bijna de hele camping voor onszelf hadden), Lake Conjola (hordes kangoeroes op de camping) en Kangaroo Valley (niet alleen kangoeroes maar ook wombats rond en onder de camper). Vervolgens hebben we voor 3 nachten ingecheckt op een camping bij Sydney om de stad te verkennen. De eerste nacht zijn we wakker gehouden door een container die steeds klapperde. De volgende ochtend eerst de vuilnisman dus maar es gewaarschuwd die ons geruststelde met een ‘oh mate, no problem, that's a possum trying to get out, I save them all the time').. Gelukkig!

En toen dus Sydney verkend; wat een mooie stad. Met een lekker zonnetje en 25 graden alle bezienswaardigheden gezien: operahouse, harbourbridge, Manly, Balmain (de Jordaan van Sydney), Kings Cross etc., openbaar vervoer met trein en vooral ferry, fantastisch! Na 2 dagen in de stad, weer verder richting het Noorden met een tussenstop voor koffie bij Henk en Eva, vrienden van vrienden die vlakbij Sydney wonen, en hoe! Aan het bos in een huis op palen; begrijpelijk dat ze niet terug hoeven naar Nederland..

Hierna hebben we de Pacific highway afgewisseld met de toeristische routes langs de kust en door National Parks. Langs de meest prachtige stranden die we bijna voor onszelf hadden en met al het wildlife waar we op hadden gehoopt: kangoeroes, varanen, dingo's en zelfs dolfijnen bij Diamond Head in Crowdy Bay National Park. Enige tegenvaller: The Blue Mountains; speciaal een omweg voor gemaakt maar we hadden net zo goed op de hei in Drenthe kunnen staan. Werkelijkniets gezien door de enorme mist!Dit blijkt al maanden zo te zijn. Dus maar weer snel door.

Nog steeds wisselen we de grote campings af met goedkope of gratis plekken, deze laatste zonder water en elektriciteit maar wel meestal de mooie spots. Op moment van schrijven zitten we bij Byron Bay en we hebben van de locals begrepen dat het mooiste van de Oostkust nog moet komen; we zijn benieuwd.

Groeten van ons, fijne paasdagen alvast en tot hopelijk een snelle volgende keer!

Heico

Great story! Leuk om die bekende plekken weer te zien. Volgens mij is het weer inmiddels goed? Gelukkig maar want dat is toch wel een vereiste. Jullie hebben wel een aardig tempo zeg! 300km per dag is stevig door kachelen. Ben benieuwd naar de verdere verhalen en foto's in Queensland. Rain forest en zo, leuk man! Keep us posted en we Whats app-en, sms-en or whatever...

Greetz Heico & family

Hilde

Jongens, wat weer een geweldig verhaal. Mocht er nog iemand zijn die dit niet ook wil: allemaal opsluiten.... Wat een leven. Ik zou willen zeggen: enjoy what is yet to come, maar dat is volkomen overbodig. Dat doen jullie ja al. Liefs van ons allemaal!

Anne Maatjes

Geweldig, het lijkt wel het plot van een nieuwe film, ik vind het geweldig, het is eens wat anders dan luiers en techniek Ha ha

elske

hey Hans en Susan, wat een geweldige reis maken jullie, fijn om op deze manier een beetje met jullie mee te reizen!prachtige foto's en verhalen, nog heeeel veel plezier daar!!! liefs van de pronkjes uit gieten

Stephanie

He Susan en Hans!

Klinkt goed!! Jammer dat de camper niet geheel stabiel is, maar wel lekker in de vrije natuur:)

We krijgen een tweede kans om elkaar op te zoeken. Ik vlieg 5 april naar Melbourne. In het kader: "als ik dan toch aan het reizen ben." Ik wil daar 3 maanden gaan werken. India en China was fantastisch!
Jullie genieten ook vollop begrijp ik uit de verhalen en foto's! Ziet er gaaf uit!
xx

Eppie

He mensen geweldige fotos mooi land en warm zeker , nou de verhalen van huur campers dat ken ik maar ja hij is weer in orde , nou geniet ervan en een prettige reis verder . groeten Eppie brondijk SCA .

mama

heerlijk om weer te lezen wat een gelikskinderen jullie zijn
en wat jullie daarvan genieten.en dat doen wij met jullie.prachtige fotos en overweldige natuur!!!zaten wij maar heel even bij jullie in de camper(die nu weer o.k.is?)liefs uit aduard

joen van en moe

hoi lieverds,

vanmorgen lekker weer geskypt en jullie weer even gezien. lekker bijgekletst en fijn dat jullie er zo lekker van genieten. hebben weer even de plaats opgezocht op internet waar jullie nu zitten en het ziet er allemaal prachtig uit daar in dat verre land. jullie foto`s en verhaal gelezen echt super. nog 2 maandjes en dan hopen we jullie weer lekker te kunnen knuffelen. wees voorzichtig en geniet vooral van deze prachtige reis. dikke smok van ons en tot skyps. doei doei

Mirjam

Hoi Susan en Hans,
Het houdt maar niet op hè. Echt een ontdekkingsreis met heel veel mooie verrassingen. Geniet ervan! Groetjes.

Hans en Lola

Kijk, dit zijn nu mooie verhalen waarmee ik mijn Lolaatje voor een reis kan overhalen: Koalabeertjes en andere lieve beestjes ipv spinnen die uit de grond kruipen...

groetjes,

Hans en Lola

Luca en Mira

hé jongens!
Bedankt voor jullie lieve kaartjes!
Met ons is alles goed en met Papa en Mama ook!
Leuk verhaal dat jullie hebben geschreven.
bidibidibidibidibidibidi!
Wij willen ook wel zo'n huisdier hebben.
Beertje is lekker ondeugend.
We krijgen een nieuwe roilering, dus er zit een gat in de straat voor ons huis en we kunnen nergens naartoe.
Lekker onhandig!

Liefs van ons allemaal xxx

Harriet

wat een prachtige foto's en het genieten is van jullie gezichten af te lezen. Nog een hele fijne reis en wat bijzonder om het op deze manier te volgen!
ENJOY!!!!

karin

leuke beertjes net als jullie zelf xxx

karin

Er was afgelopen zaterdag 31 maart jl een open dag voor de in de verkoop staande huizen. Jullie huis hebben we ook ter bezichtiging gesteld z.g. open huis, omdat het doorgaans leeg is. Er is een bod gedaan zo hoog dat je nog jaren kunt reizen. Maar doen?

1 april

Alain

Ja... tis allemaal wel mooi hoor, dat gedoe over ver weg en ongekende uitzichten en vreemde beessies... maar de FC Grunn doet 't mooi een stuk slechter, zo zonder jullie support, haha ;-). Denk dáár maar eens over na! Nou, tot snel dan maar weer hè, haha?!!!

Enne... vergeet niet te genieten onderweg ;-).

Trouwens, slechte camper? slechte camper?? d'r zit tenminste een reservewiel bij dat verwisseld kan worden... kan ook niet elk Australisch bussie zeggen, of wel dan Hänzl?!?

Geniet lieverds!!

Bé en Sijki

Zojuist jouw reactie gelezen ivm. je verjaardag. Dank daarvoor. Wat een reis zeg. We zullen proberen zo nu en dan jullie wat te volgen. Geniet van alle dingen om je heen en verder een fijne gezonde reis gewenst en komt gezond weer terug, afgesproken ?

Anke & Marcel

he toppers, weer genoten van jullie verhaalen foto's!!!!
We zijn zeer onder de indruk wat mooie reis tot nu toe.
Alleen jammer hans van de FC, weer geen prijs dit seizoen. Veel plezier nog en we zijn benieuwd wanneer het volgende verhaal en foto's paraat staat.

francois de la montagne

heb weer even een stukje meegereisd met jullie. ontzettend leuk zeg! goeie fotoos ook. wij raken almaar enthousiaster. heb het idee dat jullie erg aan het genieten zijn. wij hier ook. tiesje van zijn zwemles, bo van haar spaanse les, ines van haar vriendinnen en je zus van mij! hoi laiverds, we blijven jullie volgen!